Door onze discretie naar opdrachtgevers en klanten is het best lastig om regelmatig een stukje te schrijven over onze werkzaamheden. Niet omdat we dat niet willen of omdat we helemaal niets beleven, want dat is echt niet zo, maar het blijft lastig om iets over onze werkzaamheden te vertellen zonder het vertrouwen van onze klanten te schaden.
Waarschijnlijk nemen wij dit veel te zwaar op want ik lees regelmatig iets van collega-bedrijven die dit wel doen. Ik denk dat het komt omdat wij gewoon zo zijn.
Deze keer heb ik wél iets wat ik kan delen. Gewoon omdat het de hele maatschappij aangaat en elke dag in het nieuws is. De reden dat ik dit graag wil delen, is omdat deze opdracht ons veel voldoening geeft. Het is een hele intensieve maar mooie opdracht die ons door een goede kennis gegund is.
Het leveren van EHBO-ers op diverse priklocaties van de GGD.
Een aantal maanden geleden is de GGD begonnen met het vaccineren. Daarvoor is veel mankracht nodig. Het is een bijzondere en grote organisatie geworden. Menig bezoeker is dan ook behoorlijk onder de indruk wanneer ze voor hun vaccinatie komen. Het is inmiddels een geoliede machine, maar die wel wat hobbels gekend heeft.
In die tijd zijn wij benaderd door een kennis die op zoek was naar genoeg EHBO-personeel. Natuurlijk weet hij dat wij beveiligers zijn, maar hij weet ook dat wij allemaal in bezit zijn van een EHBO- en BHV-diploma. Dus deze vraag was eigenlijk heel logisch. Doordat wij door de jaren heen best wel wat ervaring op dat gebied hebben opgedaan, namen we deze opdracht met veel enthousiasme aan.
De priklocaties van de GGD zijn 7 dagen in de week geopend en zijn de afgelopen maanden ook op de feestdagen gewoon doorgegaan met vaccineren. Dat betekent dus ook dat buiten het personeel dat vaccineert er ook servicemedewerkers, artsen, EHBO-ers en beveiligers aanwezig zijn. Al deze mensen verdienen ons respect. Voor velen betekend dat lange dagen werken om de deadline te kunnen halen. Deze deadline is bepaald door de politiek.
Elke ochtend begint onze dag als EHBO-er met de controle van alle EHBO aanwezige middelen en medicatie. Dit doen we samen met de aanwezige artsen zodat iedereen weet wat er aanwezig is wanneer er een noodgeval zich voordoet. Zodra de 1e persoon gevaccineerd wordt, staan wij paraat. Wij monitoren de mensen die na hun vaccinatie een kwartier (soms een half uur, afhankelijk van hun medische achtergrond) in de wachtruimte verblijven. Voor de meeste mensen is dat gewoon een kwartiertje hun tijd doden maar soms zijn er toch mensen die zich niet lekker voelen. Wij proberen dat dan zo snel mogelijk op te lossen. Een enkele keer lukt dat niet zo snel als we zouden willen en doen we een beroep doen op de artsen die daar dan momenteel aanwezig zijn. De samenwerking met deze artsen verloopt gelukkig heel prettig en soepel. We staan er tenslotte allemaal met een gemeenschappelijk doel.
Naast het behandelen van flauwtes of onwel geworden mensen (is gelukkig de minderheid) beantwoorden wij ook heel veel vragen. Deze zijn voor ons zelden nieuw omdat er toch heel vaak dezelfde vragen gesteld worden. Dat is ook best logisch. Soms is er een medische vraag waar wij geen antwoord op hebben. Dan vragen we deze na bij een arts en kunnen dan toch de vrager een bevredigend antwoord geven.
Gelukkig is er ook genoeg lol te beleven. We zien veel verschillende mensen en we hebben vele leuke gesprekken die soms best hilarisch genoemd kunnen worden.
Dat maakt ons werk ook zo leuk en ik ben van mening dat wij dit ook uitstralen. We krijgen vaak een compliment van een bezoeker die zich goed geholpen voelt maar ook van omstanders die ons aan het werk zien. Dit alles maakt het voor ons de moeite waard om elke dag weer te stralen op ons werk als EHBO-er.
0 reacties